Všeobecné obchodní podmínky STATECH s.r.o.
účinné od 1. 8. 2025
OBSAH
(A) OBECNÁ USTANOVENÍ
(B) NÁJEM
(C) SERVIS
(D) PRODEJ
(E) ŠKOLENÍ
(F) SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
PŘÍLOHA Č. 1
Všeobecné obchodní podmínky STATECH s.r.o.
(A) OBECNÁ USTANOVENÍ
1. ÚVODNÍ USTANOVENÍ
1.1 Společnost STATECH s.r.o., IČ: 274 02 975, se sídlem Počapelská 346, 277 01 Dolní Beřkovice, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 111021 (dále jen STATECH nebo Pronajímatel), vydává v souladu s ustanovením § 1751 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, tyto Všeobecné obchodní podmínky (dále jen VOP).
1.2. Právní vztahy mezi STATECH a právnickými či fyzickými osobami při pronájmu, prodeji či Servisu příslušného Předmětu nebo při Školení se řídí Smlouvou a těmito VOP, není-li dále uvedeno jinak. Ustanovení těchto VOP (s výjimkou těch, u kterých to vylučuje jejich povaha) se uplatní též na jiné právní vztahy mezi STATECH a právnickými či fyzickými osobami, je-li na tyto VOP v rámci příslušného právního jednání odkázáno či tvoří-li jeho přílohu.
1.3 Tyto VOP se stávají součástí každé Smlouvy a určují část jejího obsahu, nestanoví-li Smlouva jinak. Odchylná úprava ve Smlouvě má před zněním těchto VOP přednost.
1.4. Tyto VOP jsou rozděleny na části (A) až (F), přičemž
a) Části (A) a (F) jsou součástí všech Smluv;
b) Část (B) je součástí Smlouvy ve vztahu k pronájmu Předmětu;
c) Část (C) je součástí Smluv ve vztahu k poskytování Servisu; pro vyloučení pochybností se stanoví, že v případě, že je součástí Servisu prodej Předmětu (náhradních dílů), uplatní se na tento prodej část (D) těchto VOP;
d) Část (D) je součástí Smluv ve vztahu k prodeji Předmětu;
e) Část (E) je součástí Smluv ve vztahu k poskytování Školení; pro vyloučení pochybností se stanoví, že v případě, že je součástí Školení prodej jakéhokoliv Předmětu (např. osobní ochranné pracovní prostředky), uplatní se na tento prodej část (D) těchto VOP a v případě, že je součástí Školení jakákoliv revize určitého Předmětu, uplatní se na tuto revizi část (C) těchto VOP,
pokud v těchto VOP nebo ve Smlouvě není stanoveno jinak.
2. DEFINICE
2.1. Mimo výrazů definovaných na jiných místech těchto VOP, definice a jiná ustanovení tohoto článku 2 se uplatní v celých VOP:
Nájemce nebo Zákazník znamená právnickou či fyzickou osobu, se kterou je uzavřena Smlouva;
Občanský zákoník znamená zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění;
Odcizení znamená protiprávní přivlastnění si Předmětu, zejména v důsledku jeho krádeže;
Předmět znamená předmět pronájmu, prodeje, Servisu nebo Školení dle Smlouvy, jehož specifikace je provedena každou jednotlivou Smlouvou;
Rámcová smlouva znamená písemnou rámcovou smlouvu uzavřenou mezi STATECH a Zákazníkem upravující pronájem, Servis či prodej jednoho či více Předmětů, resp. uzavírání dílčích Smluv a jejich podmínky;
Servis znamená oprava, údržba, revize, montáže, demontáže a jiné servisní činnosti na Předmětu včetně případného dodání a montáže náhradních dílů, pokud to vyžaduje konkrétní oprava, přičemž specifikace všech činností bude uvedena v každé jednotlivé Smlouvě;
Smlouva znamená smlouvu o nájmu, prodeji či Servisu Předmětu nebo o poskytování Školení nebo jinou smlouvu uzavřenou mezi STATECH a Zákazníkem, ať již na základě Rámcové smlouvy či jednotlivé objednávky;
Smluvní vztah znamená právní vztah mezi Stranami týkající se zejména pronájmu, prodeje či Servisu Předmětu nebo poskytování Školení vzniklý na základě Smlouvy;
Školení znamená poskytování odborných vzdělávacích, poradenských a certifikačních činností, nebo vypracování potřebných dokumentů pro provoz pracovních plošin, přičemž specifikace všech činností bude uvedena v každé jednotlivé Smlouvě;
Strana znamená smluvní stranu Smlouvy; a
Totální škoda znamená takové poškození Předmětu, kdy jeho oprava již není možná, nebo by cena za jeho opravu byla tak vysoká, že by se blížila ceně Předmětu samotného nebo ji převyšovala.
2.2. Nadpisy podkapitol těchto VOP slouží pouze k usnadnění orientace a nemají vliv na výklad ustanovení těchto VOP.
3. UZAVŘENÍ SMLOUVY
3.1. Na základě objednávky Zákazníka zašle STATECH zákazníkovi potvrzení objednávky představující návrh na uzavření Smlouvy (postačí e-mailem), který bude obsahovat zejména specifikaci Předmětu, výši odměny STATECH (nájemné / cena za Servis či Školení / kupní cena) a dalších plateb (doprava, manipulace, materiál), dodací a platební podmínky, v případě nájmu dobu nájmu, místo převzetí / odvozu a dále tyto VOP a/nebo odkaz na ně.
3.2. Jestliže Zákazník v reakci na návrh dle odstavce 3.1 těchto VOP nezašle STATECH vlastní odlišný návrh na uzavření Smlouvy, má se za to, že k přijetí návrhu STATECH došlo nejpozději převzetím Předmětu ze strany Zákazníka. Obsah návrhu STATECH se stává součástí Smlouvy. Pro účely tohoto odstavce se za odlišný návrh považuje návrh obsahující jakékoliv dodatky či odchylky oproti původnímu návrhu STATECH, byť by podstatně neměnily jeho podmínky. Ustanovení § 1740 odst. 3 věta první Občanského zákoníku se nepoužije.
3.3K uzavření Smlouvy může dle okolností dojít i v rámci plnění Rámcové smlouvy. V takovém případě se obsah Smluvního vztahu řídí (dle pořadí přednosti): (i) Smlouvou, (ii) Rámcovou smlouvou, (iii) těmito VOP. Rámcová smlouva může zejména stanovit odlišný způsob uzavírání dílčích Smluv, než je uvedeno v těchto VOP výše.
(B) NÁJEM
4. NÁJEMNÉ A PLATEBNÍ PODMÍNKY
4.1. Nájemce je povinen platit nájemné, cenu za dopravu a manipulaci Předmětu nebo další vedlejší náklady ve výši dle obsahu Smluvního vztahu.
4.2. Nájemné je kalkulováno bez spotřebovaných pohonných hmot. Nedoplní-li Nájemce ke konci nájmu pohonné hmoty do původního stavu, bude kalkulace nájemného upravena tak, že do celkové částky nájemného bude rovněž zahrnuta částka, která bude stanovena jako součin rozdílu mezi původním a konečným stavem pohonných hmot, a jejich cenou, přičemž cena pohonných hmot bude stanovena na základě ceníku zveřejněného na internetových stránkách STATECH (www.mateco.cz).
4.3. Pokud nebude ukončení provozu či užívání Předmětu ohlášeno do 15.00 hodin předcházejícího pracovního dne, bude další den (den vrácení Předmětu) účtován jako den pronájmu.
4.4. Faktury (daňové doklady) budou zasílány na adresu Nájemce nebo na e-mailovou adresu Nájemce uvedené ve Smlouvě. V případě nájmu v trvání do 30 dnů bude faktura vystavena po ukončení nájmu. V případě nájmu v trvání více než 30 dnů budou faktury vystavovány vždy po 30 dnech nájmu a po ukončení nájmu. Splatnost faktur je 14 dnů od jejich vystavení, není-li mezi STATECH a Nájemcem dohodnuto jinak. Na základě souhlasu Nájemce (dohody Stran) je STATECH oprávněn zasílat faktury pouze elektronicky.
4.5. Pro účely DPH považují Strany nájem Předmětu za průběžně poskytovaný s tím, že nájem Předmětu vztahující se ke každému období, za které se dle článku 4.4 těchto VOP vystavují faktury (Fakturační období), je považován za dílčí plnění nájmu Předmětu. Každé dílčí plnění je považováno za uskutečněné k poslednímu dni příslušného Fakturačního období.
4.6. Bez ohledu na odstavec 4.4 je STATECH oprávněn dle vlastního uvážení vyžadovat platbu před předáním Předmětu Nájemci na základě vystavené zálohové faktury. V takovém případě do doby, než Nájemce uhradí nájemné na základě zálohové faktury, není STATECH povinen předat Předmět Nájemci a nepočne běžet doba pro předání Předmětu Nájemci.
5. VZNIK, ZMĚNA A UKONČENÍ NÁJMU, PŘEDÁNÍ A VRÁCENÍ PŘEDMĚTU
5.1. Nájemní vztah vzniká dnem dle Smlouvy, jinak dnem, kdy Nájemce převezme Předmět. STATECH přistaví / dodá Předmět na místo a v termínu dle Smlouvy a Nájemce je povinen na tomto místě a v tomto termínu Předmět převzít.
5.2. STATECH a Nájemce, popřípadě jimi pověřené osoby, potvrdí stav, vybavení Předmětu a časové údaje o převzetí a vrácení podpisem protokolu o předání Předmětu. Nájemce je povinen zajistit přítomnost k tomu oprávněné (pověřené) osoby v místě a v termínu předání a převzetí Předmětu. Má se za to, že osoba, která podepsala za Nájemce předávací protokol a/nebo jinak jednala se STATECH ohledně předání a převzetí Předmětu, k tomu byla Nájemcem řádně zmocněna (pověřena). Nájemce nemůže namítat vůči STATECH, že taková osoba příslušné zmocnění (pověření) neměla, ledaže by to s přihlédnutím ke všem okolnostem a při náležité péči muselo být STATECH nade vší pochybnost zřejmé. Zaměstnanec Nájemce bude nicméně vždy považován za oprávněnou osobu.
5.3. O případném prodloužení či zkrácení nájmu Předmětu je třeba vyrozumět STATECH alespoň dva dny přede dnem, kdy má nájem skončit, respektive kdy je navrhováno jeho skončení. Vyrozumění musí být písemné a doručené STATECH v termínu dle předchozí věty.
5.4. Stornování zakázky je možno provést jen do 15.00 hod. pracovního dne, který předchází dni pronájmu a musí být provedeno písemně (např. e-mailem); za provedení storna zakázky po 15.00 hod. pracovního dne, který předchází dni pronájmu, je STATECH oprávněn účtovat storno poplatek (smluvní pokutu) ve výši 2.000,- Kč. V případě, kdy Nájemce nesplní své povinnosti týkající se předání a převzetí Předmětu nebo jinak zmaří jeho předání na místě a v termínu dle Smlouvy, je Nájemce povinen uhradit STATECH náklady ve výši denního nájemného za každý den prodlení s převzetím a náklady na marnou dopravu Předmětu na místo předání. Nájemce je povinen vrátit Předmět zpět STATECH v termínu a na místě dle Smlouvy.
5.5. Přistavení / odvoz Předmětu se uskuteční pouze k místu/ z místa, které je přístupné pro přepravní vozidlo a bezpečné pro nakládku a vykládku Předmětu. Nájemce je sám povinen přivézt / odvézt Předmět k místu / z místa jeho použití. V případě, že při dodávce Předmětu vzniknou na místě použití prostoje při transportu či vykládce z důvodů na straně Nájemce, budou tyto dodatečně účtovány Nájemci sazbou 400,- Kč za čtvrt hodiny. Totéž platí, pokud při vyzvednutí Předmětu vzniknou prostoje při transportu nebo nakládání, zejména v důsledku nedodání Předmětu Nájemcem na místo nakládky, vybitých baterií nebo prázdné palivové nádrže. Totéž také platí, pokud při vyzvednutí Předmětu vzniknou prostoje z důvodu poškození Předmětu, které nebylo předem ze strany Nájemce nahlášeno a porucha znemožňuje nakládku.
5.6. Nájem končí předáním Předmětu (včetně veškerého příslušenství) zpět STATECH. Nájemce je povinen poskytnout STATECH veškerou nezbytnou součinnost při vrácení Předmětu, zejména zajistit přítomnost pověřené osoby při zpětném předávání Předmětu, jeho kontrole a podpisu zpětného předávacího protokolu, přičemž ustanovení odstavce 5.2 výše se uplatní obdobně. Podpisem zpětného předávacího protokolu Strany zejména potvrdí soulad konečného stavu Předmětu se stavem při převzetí Předmětu Nájemcem (s přihlédnutím k běžnému opotřebení při řádném užívání), resp. v protokolu uvedou odchylky od tohoto stavu. V případě odchylek dle předchozí věty (zejména pak v případě poškození Předmětu) je STATECH výslovně oprávněn zajistit fotodokumentaci stavu a Nájemce je povinen poskytnout k tomu STATECH veškerou součinnost. Strany pro účely tohoto ustanovení výslovně sjednávají, že za řádné vrácení Předmětu je považováno jeho vrácení zejména včetně ovladače. Pokud bude Předmět vrácen bez ovladače, má STATECH právo na úhradu nájemného nadále až do doby vrácení ovladače, a to i pokud by jinak byl Předmět včetně zbývajícího příslušenství již vrácen.
5.7. Není-li sjednáno jinak, je Nájemce povinen nahlásit STATECH termín a místo zpětného vrácení Předmětu v dostatečné lhůtě předem (alespoň 2 pracovní dny), a to prostřednictvím telefonického a/nebo e-mailového kontaktu uvedeného na internetových stránkách STATECH (www.mateco.cz).
5.8. Do doby nájmu se nepočítá doba, kdy Předmět není schopen provozu z důvodu technické závady. To neplatí, jestliže byla závada způsobena nesprávnou údržbou, obsluhou pracovníky Nájemce či z jiných důvodů na straně Nájemce. V případě závady dle předchozí věty nemá Nájemce ani právo na slevu z nájemného či na ukončení Smlouvy.
5.9. Ve výjimečných případech a pouze na základě dohody se STATECH může (původní) Nájemce předat Předmět přímo třetí osobě – novému Nájemci. V takovém případě odpovídají za konečný stav Předmětu při jeho následném předání zpět STATECH nový i původní Nájemce společně a nerozdílně (včetně stavu pohonných hmot).
5.10. V případě, kdy při vrácení Předmětu STATECH nebude přítomen Nájemce ani žádná osoba k tomu oprávněná či zmocněná Nájemcem, ať již v důsledku porušení povinností Nájemce či dle dohody Stran, je STATECH oprávněn Předmět převzít a odvést samostatně. Nájem v takovém případě končí nejpozději okamžikem převzetí Předmětu ze strany STATECH ve smyslu předchozí věty. Okolnost dle tohoto odstavce, jakož ani skutečnost, že Nájemce nepodepsal zpětný předávací protokol, však nikterak nezbavuje Nájemce odpovědnosti ani jeho odpovědnost nikterak neomezuje.
6. POVINNOSTI STRAN
6.1. STATECH je povinen předat Předmět Nájemci v řádném technickém stavu, v termínu a na místě dle Smlouvy.
6.2. Při pronájmu Předmětu bez personálu obsluhy je Nájemce povinen zajistit, aby Předmět byl používán v souladu s návodem k obsluze a platnou normou ČSN ISO 18893, je-li relevantní. Nájemce se zavazuje zabezpečit obsluhu Předmětu kvalifikovanými pracovníky, kteří vlastní písemné oprávnění (průkaz obsluhovatele), kteří dodržují bezpečnostní předpisy stanovené pro jeho obsluhu a kteří jsou zaškoleni pro práci na Předmětu.
6.3. Při pronájmu Předmětu s obsluhou zajištěnou Pronajímatelem jsou pracovníci Nájemce povinni dodržovat pokyny obsluhy, seznámit se s návodem k obsluze Předmětu a příslušnými technickými předpisy a podepsat „Poučení o bezpečnosti užívání pojízdných zdvihacích pracovních plošin s obsluhou“. Pracovníci Nájemce jsou zejména povinni: (i) nosit celotělový bezpečnostní postroj při činnosti s Předmětem a mít ho na sobě po celou dobu činnosti s Předmětem, (ii) nevystupovat z koše Předmětu bez zajištění, (iii) nevykonávat obsluhu Předmětu bez patřičného oprávnění dle ČSN ISO 18878 a (iv) dbát pokynů obsluhy při práci s Předmětem. V případě, že některý z pracovníků Nájemce či Nájemce nebudou dodržovat návod k obsluze, výše uvedené zásady bezpečnosti nebo pokyny obsluhy, se Pronajímatel a Nájemce dohodli, že Pronajímatel nenese jakoukoliv odpovědnost z toho vzniklou. Obsluha je oprávněna odmítnout výkon obsluhy Předmětu, aniž by tím bylo dotčeno právo Pronajímatele na úhradu odměny za obsluhu Předmětu, v případě, že pracovníci Nájemce, kteří pracují nebo budou pracovat s Předmětem, odmítnou podepsat „Poučení o bezpečnosti užívání pojízdných zdvihacích pracovních plošin s obsluhou“.
6.4. Předmět je dovoleno používat pouze k účelu, ke kterému je určen. Je zakázáno používat jej zejména ke zdvihání břemen či pro tahání vedení. Nájemce je povinen umožnit osobě pověřené STATECH kdykoliv přístup k Předmětu za účelem kontroly, zda je Předmět užíván v souladu se Smlouvou a těmito VOP.
6.5. Nájemce je povinen dodržovat pokyny uvedené na Předmětu a v návodu k obsluze, zejména (je-li to relevantní) je povinen elektricky poháněný Předmět pravidelně dobíjet minimálně 1 celou směnu denně, denně kontrolovat a doplňovat destilovanou vodu v akumulátorech (u dieselových zařízení ve startovacích akumulátorech), doplňovat motorovou naftu (použití bionafty je zakázáno), kontrolovat a sledovat případný únik provozních hmot (hlavně hydraulického oleje) a denně kontrolovat dotažení šroubů kol a funkci všech bezpečnostních prvků. Informace o provozu, kontrolách a údržbě je nájemce povinen zaznamenat do Deníku zdvihacího zařízení.
6.6. Případná speciální povolení, jakož i povolení uzávěrek ulic a záborů veřejných prostranství, kterých je pro použití Předmětu zapotřebí, zajišťuje na vlastní náklady Nájemce.
6.7. Nájemce není oprávněn bez předchozího písemného svolení STATECH dát Předmět do podnájmu třetí osobě.
6.8 Nájemce je povinen udržovat Předmět v provozuschopném stavu, zejména jej chránit před znečištěním, poškozením, nadměrným opotřebením, Odcizením či zničením. Okamžikem podepsání protokolu o předání Nájemcem nebo jím pověřenou osobou přechází odpovědnost za provoz Předmětu na Nájemce. V případě nadměrného znečištění bude Předmět uveden do čistého stavu na náklady Nájemce. Pronajímatel předá Předmět do pronájmu Nájemci v čistém stavu a s plně nabitými bateriemi. V rámci přípravy stroje před předáním do pronájmu Pronajímatel účtuje Nájemci paušální poplatek za „mytí stroje“ a „nabití stroje“ dle ceníku Pronajímatele, a to za každý Předmět zvlášť.
6.9. Nájemce je povinen bezodkladně vyrozumět STATECH o závadách a o potřebě provedení oprav nad rámec běžné údržby Předmětu, přičemž je v takovém případě povinen zdržet se dalšího používání Předmětu a bez souhlasu STATECH rovněž provádění jakýchkoliv oprav Předmětu. STATECH je povinen bez zbytečného odkladu zajistit opětovné uvedení Předmětu do provozuschopného stavu. Veškeré náklady s opravou spojené hradí Nájemce, vyjma případů, kdy závada prokazatelně nebyla způsobena důvody na straně Nájemce. V případě pochybností, zda byla závada způsobena důvody na straně Nájemce, rozhoduje stanovisko STATECH.
6.10. V případě provádění hrubých prací je Nájemce povinen Předmět dostatečně zakrýt a chránit. Toto platí zejména při malování, svařování a čistících pracích za použití kyselin. Nájemce bere na vědomí, že znečištění způsobené působením stavební chemie, barvou betonem nebo podobnými materiály není kryto příplatkem za snížení náhrady škody dle Přílohy č. 1 těchto VOP. Práce, při kterých se provádí pískování a tryskání, jsou zakázány. Při porušení povinností dle tohoto odstavce je Nájemce povinen uhradit náklady na čištění Předmětu v plné výši. V případě poškození ovladače Předmětu je Nájemce povinen uhradit opravu ovladače a v případě jeho ztráty je povinen uhradit ovladač nový.
6.11. Nájemce je povinen ovladač mimo pracovní dobu stroje uschovat na bezpečném místě. Odcizení ovladače je Nájemce povinen nahlásit STATECH a Policii ČR. Pro případ Odcizení či poškození ovladače je Nájemce povinen nahradit STATECH veškerou škodu, která STATECH v souvislosti s tím vznikne.
6.12. Nájemce odpovídá za škody způsobené nevhodností terénu, nedostatečnou únosností podloží a využitím Předmětu v rozporu s technickými parametry uvedenými na štítcích Předmětu a v přiloženém návodu k obsluze.
6.13. Pokud Nájemce Předmět sám přepravuje, je povinen v případě dopravní nehody ihned informovat Policii a STATECH. Nájemce odpovídá za veškerou škodu na Předmětu vzniklou v důsledku takové nehody.
6.14. Za veškeré škody způsobené Předmětem a škody vzniklé na Předmětu v důsledku neodborného jednání obsluhy, či z jakýchkoliv jiných důvodů na straně Nájemce, odpovídá Nájemce. Nájemce rovněž odpovídá za ztrátu nebo Odcizení Předmětu (i jeho části) a je povinen toto neprodleně ohlásit STATECH a Policii ČR. V případě pochybností, zda byla škoda způsobena neodborným jednáním obsluhy, či z jakýchkoliv jiných důvodů na straně Nájemce, rozhoduje stanovisko STATECH.
6.15. Nájemce odpovídá i za škody způsobené na Předmětu v důsledku jednání třetích osob či v důsledku události nezávisející na vůli Nájemce a je povinen takovou škodu STATECH nahradit v plné výši. Tím není dotčeno právo Nájemce uplatňovat své nároky na náhradu škody vůči třetím osobám.
6.16. Poruší-li STATECH své povinnosti dle Smlouvy, VOP či příslušného právního předpisu a v příčinné souvislosti s tímto porušením vznikne Nájemci škoda, má Nájemce vůči STATECH nárok na náhradu takové škody pouze do výše hodnoty plnění Nájemce dle Smlouvy.
6.17. Náklady na opravu škody na Předmětu (vyjma opravy škody, za kterou Nájemce dle Smlouvy neodpovídá) je STATECH oprávněn vyúčtovat Nájemci fakturou vystavenou po provedení opravy, se splatností 14 dnů od jejího vystavení. Nájemce se zavazuje částku dle této faktury STATECH ve lhůtě splatnosti uhradit.
6.18. Nájemce není oprávněn použít Předmět jako zástavu nebo jinak zřídit věcné či jiné užívací právo třetí osobě či jinak Předmět použít k zajištění svých závazků. Nájemce není oprávněn na Předmětu provádět jakékoliv úpravy (vyjma jeho běžného užívání v souladu se Smlouvou) bez předchozího písemného souhlasu STATECH.
6.19. V případě vzniku jakékoliv škody na Předmětu je Nájemce povinen ihned po vzniku nebo zjištění škody provést průkaznou fotodokumentaci poškození a neprodleně škodu oznámit STATECH a nejpozději do 48 hodin zaslat STATECH oznámení o škodě včetně fotodokumentace, a to na e-mailovou adresu: servis@statech.cz.
(C) SERVIS
7. CENA ZA SERVIS A PLATEBNÍ PODMÍNKY
7.1. Zákazník je povinen zaplatit STATECH cenu za Servis dle ceníku zveřejněného na internetových stránkách STATECH (www.statech.cz) platného a účinného v době uzavření Smlouvy a dále cenu za materiál a náhradní díly, pokud ve Smlouvě nebude ujednáno jinak. Doprava do místa provedení Servisu je součástí ceny za Servis, pokud nebude ve Smlouvě dohodnuto jinak.
7.2. Pokud STATECH zjistí, že dohodnutou cenu Servisu bude nutné překročit, písemně oznámí (postačí e-mailem) tuto skutečnost Zákazníkovi bez zbytečného odkladu se zdůvodněním navýšení ceny. Zákazník může od Smlouvy písemně odstoupit, pokud je výsledná cena Servisu vyšší o více jak 10 %, a to nejpozději do 2 pracovních dnů ode doručení oznámení o navýšení ceny Servisu. V opačném případě platí, že Zákazník s navýšením ceny souhlasí. Zákazník je však vždy povinen uhradit část dohodnuté ceny odpovídající části provedeného Servisu.
7.3. Faktury (daňové doklady) budou zasílány na adresu Zákazníka nebo na e-mailovou adresu Zákazníka uvedené ve Smlouvě. Faktura bude vystavena vždy ke dni poskytnutí Servisu (s výjimkou zálohových faktur). Splatnost faktur je 14 dnů od jejich vystavení, není-li v potvrzení objednávky, resp. Smlouvě dohodnuta jiná doba splatnosti. Na základě souhlasu Zákazníka (dohody Stran) je STATECH oprávněn zasílat faktury pouze elektronicky.
7.4. Bez ohledu na odstavec 7.3 těchto VOP je STATECH oprávněn dle vlastního uvážení vyžadovat před započetím poskytování Servisu platbu na základě vystavené zálohové faktury. V takovém případě do doby, než Zákazník uhradí cenu za Servis na základě zálohové faktury, není STATECH povinen započít poskytovat Servis Zákazníkovi a nepočne běžet doba pro poskytnutí plnění Zákazníkovi.
7.5. Případné uplatnění nároků z vad Servisu Zákazníkem není důvodem k tomu, aby Zákazník neuhradil cenu za Servis či její část. Použití ustanovení § 2108 Občanského zákoníku je vyloučeno.
8. POVINNOSTI STRAN
8.1. STATECH je povinen provádět Servis řádně, včas a v náležité kvalitě v souladu s platnými právními předpisy, technickými normami a standardy bezpečnosti práce.
8.2. STATECH zajistí, že všichni pracovníci, kteří provádějí Servis pro Zákazníka na základě Smlouvy, budou odborně vyškoleni a budou mít certifikace a oprávnění dle platných právními předpisů a příslušných technických norem. STATECH je oprávněn k poskytování Servisu pro Zákazníka využít služeb třetích osob.
8.3. STATECH odpovídá za škodu způsobenou na Předmětu v průběhu poskytování Servisu ode dne jeho převzetí ze strany STATECH do dne předání Předmětu zpět Zákazníkovi, a to pouze v případě, že škoda byla způsobena ze strany STATECH z nedbalosti nebo v důsledku porušení Smlouvy ze strany STATECH.
8.4. STATECH je oprávněn poskytnout Servis Zákazníkovi v částečných dodávkách, stejně tak jako je oprávněn plnit Zákazníkovi před i po době plnění uvedené ve Smlouvě. Zákazník je povinen přijmout částečné plnění stejně tak jako plnění před i po době dodání.
8.5. Zákazník je povinen zajistit, aby Předmět, na kterém bude prováděn Servis, byl k dispozici v místě a v termínu dle Smlouvy a ve stavu umožňující provedení Servisu.
8.6. Zákazník je povinen zajistit, aby pracovníci STATECH měli přístup k Předmětu a náležité pracovní podmínky nezbytné pro provedení Servisu, zejména zajištění přísunu elektrické energie, paliva (benzín, nafta) a dalších zdrojů nezbytných pro provedení Servisu.
8.7. Zákazník je povinen neprodleně informovat STATECH o všech specifických požadavcích nebo omezeních, která by mohla ovlivnit poskytování Servisu Zákazníkovi (např. bezpečnostní opatření, specifické pracovní prostředí, aj.).
8.8. Zákazník je povinen dodat na výzvu STATECH veškeré podklady potřebné k poskytnutí Servisu dle Smlouvy a poskytnout pro tyto účely STATECH veškerou další nezbytnou součinnost.
8.9. V případě prodlení Zákazníka se splněním povinností podle odstavce 8.8 výše je STATECH oprávněn po dobu trvání prodlení Zákazníka pozastavit poskytování Servisu či poskytování Servisu vůbec nezahájit. Doba poskytnutí Servisu se prodlouží o dobu trvání prodlení Zákazníka podle tohoto odstavce.
8.10. STATECH je povinen informovat Zákazníka o všech skutečnostech, které nastanou v průběhu přípravy plnění a které by mohly mít vliv na poskytnutí Servisu a užití servisovaného / opravovaného Předmětu.
9. PŘEDÁNÍ A PŘEVZETÍ PŘEDMĚTU, PŘECHOD NEBEZPEČÍ ŠKODY NA VĚCI, PŘEVOD VLASTNICKÉHO PRÁVA K NÁHRADNÍM DÍLŮM
9.1. Zákazník přistaví / dodá Předmět na místo a do 15.00 h v termínu dle Smlouvy a STATECH je povinen na tomto místě a v tomto termínu Předmět převzít k poskytnutí Servisu.
9.2. STATECH a Zákazník, popřípadě jimi pověřené osoby, potvrdí stav, vybavení Předmětu a časové údaje o převzetí a vrácení podpisem protokolu o předání Předmětu. Zákazník je povinen zajistit přítomnost k tomu oprávněné (pověřené) osoby v místě a v termínu předání a převzetí Předmětu. Má se za to, že osoba, která podepsala předávací protokol za Zákazníka a/nebo jinak jednala se STATECH ohledně předání a převzetí Předmětu, k tomu byla Zákazníkem řádně zmocněna (pověřena). Zákazník nemůže namítat vůči STATECH, že taková osoba příslušné zmocnění (pověření) neměla, ledaže by to s přihlédnutím ke všem okolnostem a při náležité péči muselo být STATECH nade vší pochybnost zřejmé. Zaměstnanec Zákazníka bude nicméně vždy považován za oprávněnou osobu.
9.3. Stornování Servisu je možno provést jen do 15.00 hod. pracovního dne, který předchází dni termínu Servisu a musí být provedeno písemně (např. e-mailem); za provedení storna zakázky Servisu po 15.00 hod. pracovního dne, který předchází dni Servisu, je STATECH oprávněn účtovat storno poplatek (smluvní pokutu) ve výši 2.000,- Kč.
9.4. STATECH je povinen provést Servis a vrátit Předmět zpět Zákazníkovi v termínu a v místě dle Smlouvy. O provedení Servisu a vrácení Předmětu zpět Zákazníkovi bude ze strany STATECH vyhotoven písemný protokol podepsaný oběma Stranami. Podpisem zpětného předávacího protokolu Strany zejména potvrdí rozsah a správnost provedeného Servisu, popř. v protokolu uvedou vady poskytnutého Servisu a/či nedodělky, přičemž ustanovení odstavce 9.2 výše se uplatní obdobně. V případě vad a/či nedodělků dle předchozí věty je STATECH výslovně oprávněn zajistit fotodokumentaci stavu a Zákazník je povinen poskytnout k tomu STATECH veškerou součinnost. Zákazník je povinen poskytnout STATECH veškerou nezbytnou součinnost při vrácení Předmětu Zákazníkovi, zejména zajistit přítomnost pověřené osoby při zpětném předávání Předmětu, jeho kontrole a podpisu zpětného předávacího protokolu. V případě, že Zákazník nepodepíše zpětný předávací protokol v dohodnutém termínu, má se za to, že Zákazník Předmět převzal zpět od STATECH bez výhrad.
9.5. Nebezpečí škody na Předmětu přechází zpět na Zákazníka převzetím Předmětu po provedení Servisu. V případě, že bude Zákazník v prodlení s převzetím Předmětu, přechází nebezpečí škody na Předmětu na Zákazníka již prvním dnem prodlení. Zákazník pro tento případ souhlasí s tím, že STATECH je oprávněn Předmět na náklady a odpovědnost Zákazníka ponechat v místě provedení Servisu. Okolnosti dle tohoto odstavce, jakož ani skutečnost, že Zákazník nepodepsal zpětný předávací protokol, však nikterak nezbavuje Zákazníka odpovědnosti ani jeho odpovědnost nikterak neomezuje.
9.6. Zákazník není oprávněn odepřít převzetí Předmětu z důvodu existence drobných anebo nepodstatných vad či nedodělků anebo jiných vad, které nemají vliv na funkčnost Předmětu.
9.7. Zákazník nabývá vlastnické právo k náhradním dílům použitých při Servisu dle Smlouvy až po úhradě celé ceny za Servis dle Smlouvy. Do okamžiku nabytí vlastnická práva k náhradním dílům použitých při Servisu na Zákazníka je Zákazník ohledně těchto dílů v postavení uschovatele.
10. ZÁRUKA ZA JAKOSTA ODPOVĚDNOST ZA VADY
10.1. STATECH poskytuje záruku za jakost na provedený Servis v délce 6 měsíců, a to jak na provedenou práci, tak i na náhradní díly. Záruka počíná běžet ode dne předání Předmětu zpět Zákazníkovi.
10.2. Záruka dle odstavce 10.1 těchto VOP se nevztahuje na vady, které jsou způsobeny:
a) nedodržením pokynů uvedených v návodu k obsluze;
b) neodborným zásahem, vnějšími vlivy (poruchy v elektrické síti, živelní pohromy atd.);
c) nešetrným zacházením (pád, úder, zkratování apod.);
d) v případě baterií: zamrznutím elektrolytu z důvodu nedostatečně nabité baterie, ponecháním baterie ve vybitém stavu nebo častým hlubokým vybíjením pod danou hranici;
e) použitím Předmětu či jeho části v rozporu s určením výrobce.
10.3. Během záruční doby je Zákazník povinen servis Předmětu provádět pouze prostřednictvím STATECH, jinak záruka zaniká. Totéž platí, pokud Předmět není užíván odborně a za běžných provozních podmínek a při respektování všech provozních předpisů nebo zvláštních pokynů STATECH nebo pokud vada byla způsobena Zákazníkem nebo vznikla při nehodě.
10.4. Zákazník je povinen předaný servisovaný / opravený Předmět důkladně zkontrolovat a případné vady bez zbytečného odkladu poté, co měl možnost vadu zjistit, nejpozději však do 14 dnů, oznámit STATECH, jinak ztrácí právo uplatnit práva z vadného plnění u soudu. Zákazník je dále povinen poskytnout STATECH součinnost při uplatňování práv z vadného plnění, zejména poskytnout veškeré informace ohledně vad Servisu a umožnit přístup k reklamovanému servisovanému / opravenému Předmětu.
10.5. Práva Zákazníka z vadného plnění zanikají, nebyla-li vada zjištěna do 6 měsíců od předání servisovaného / opraveného Předmětu.
10.6. Pokud STATECH odstraní vady servisovaného / opraveného Předmětu ve lhůtě stanovené ve Smlouvě nebo ve lhůtě, která bude stanovena ve vztahu k dílčím vadám následnou dohodou Stran, nevzniká Zákazníkovi právo na náhradu škody, která Zákazníkovi případně vznikla provedením vadného Servisu.
(D) PRODEJ
11. KUPNÍ CENA A PLATEBNÍ PODMÍNKY
11.1. Zákazník je povinen zaplatit STATECH kupní cenu za dodání Předmětu dle Smlouvy. Doprava Předmětu Zákazníkovi, cena obalů, palet, certifikace a pojištění zásilky nejsou součástí kupní ceny a jsou účtovány zvlášť, pokud nebude ve Smlouvě dohodnuto jinak.
11.2. Faktury (daňové doklady) budou zasílány na adresu Zákazníka nebo na e-mailovou adresu Zákazníka uvedené ve Smlouvě. Faktura bude vystavena vždy ke dni dodání Předmětu (s výjimkou zálohových faktur). Splatnost faktur je 14 dnů od jejich vystavení, není-li v potvrzení objednávky, resp. Smlouvě dohodnuta jiná doba splatnosti. Na základě souhlasu Zákazníka (dohody Stran) je STATECH oprávněn zasílat faktury pouze elektronicky.
11.3. Bez ohledu na odstavec 11.2 těchto VOP je STATECH oprávněn dle vlastního uvážení vyžadovat před dodáním Předmětu platbu na základě vystavené zálohové faktury. V takovém případě do doby, než Zákazník uhradí kupní cenu či její část na základě zálohové faktury, není STATECH povinen dodat Předmět Zákazníkovi a nepočne běžet doba pro poskytnutí plnění Zákazníkovi.
11.4. Zákazník je povinen uhradit kupní cenu dle Smlouvy bez ohledu na vystavení faktury, která je pouze daňovým dokladem a právo na úhradu kupní ceny s ní není spojeno. Uhrazením se pro účely těchto VOP a Smlouvy rozumí připsání příslušných peněžních prostředků na účet STATECH.
11.5. Případné uplatnění nároků z vad Předmětu Zákazníkem není důvodem k tomu, aby Zákazník neuhradil kupní cenu či její část. Použití ustanovení § 2108 Občanského zákoníku je vyloučeno.
12. SOUČINNOST STRAN
12.1. Zákazník je povinen dodat na výzvu STATECH veškeré podklady potřebné k realizaci dodávky Předmětu dle Smlouvy a poskytnout pro tyto účely STATECH veškerou další nezbytnou součinnost.
12.2. V případě prodlení Zákazníka se splněním povinností podle odstavce 12.1 výše je STATECH oprávněn po dobu trvání prodlení Zákazníka pozastavit zahájení výroby a/nebo dodávku Předmětu. Doba dodání Předmětu se prodlouží o dobu trvání prodlení Zákazníka podle tohoto odstavce.
12.3. STATECH je povinen informovat Zákazníka o všech skutečnostech, které nastanou v průběhu přípravy plnění a které by mohly mít vliv na kvalitu Předmětu nebo jeho použití.
13. DODACÍ PODMÍNKY, PŘEVOD VLASTNICKÉHO PRÁVA A NEBEZPEČÍ ŠKODY NA VĚCI
13.1. STATECH dodá Zákazníkovi Předmět v termínu dle Smlouvy. Termín dodání Předmětu uvedený ve Smlouvě může být ze strany STATECH změněn v následujících případech:
a) v návaznosti na výpadek dodávek surovin pro výrobu Předmětu, nebo
b) v návaznosti na nedodání Předmětu či jeho součásti STATECH od výrobce a/nebo dodavatele či jiné třetí strany v předpokládaném termínu.
STATECH tuto změnu vždy předem oznámí Zákazníkovi, který tímto s možností jednostranné změny termínu dodání Předmětu za výše uvedených podmínek souhlasí.
13.2. Prodlením STATECH s dodáním Předmětu není Smlouva dotčena; závazek STATECH dodat Předmět a závazek Zákazníka zaplatit kupní cenu zůstává v platnosti. Strany výslovně vylučují použití ustanovení § 1980 Občanského zákoníku.
13.3. Předmět musí být opatřen obalem nebo být připraven k přepravě v souladu se Smlouvou. STATECH zajistí přepravu Předmětu Zákazníkovi v souladu s podmínkami stanovenými ve Smlouvě sám nebo za použití třetí osoby. Nestanoví-li Smlouva tuto podmínku výslovně, má právo volby STATECH.
13.4. Zákazník je povinen informovat STATECH o poškození Předmětu během přepravy nejpozději do následujícího pracovního dne od okamžiku převzetí Předmětu od přepravce.
13.5. STATECH je oprávněn plnit Zákazníkovi v částečných dodávkách, stejně tak jako je oprávněn plnit Zákazníkovi před i po době dodání uvedené ve Smlouvě. Zákazník je povinen přijmout částečné plnění stejně tak jako plnění před i po době dodání.
13.6. Není-li ve Smlouvě dohodnuto jinak, je STATECH povinen předat Zákazníkovi Předmět, spolu s příslušnými doklady (zejména dodacím listem), v místě svého sídla. V tomto případě je za okamžik dodání Předmět považován okamžik, kdy STATECH umožní ve svém sídle Zákazníkovi s Předmětem nakládat.
13.7. Zákazník je povinen Předmět převzít. Vady Předmětu zjištěné při jeho přejímce odstraní STATECH ve lhůtách dohodnutých se Zákazníkem. Zákazník není oprávněn odepřít převzetí Předmětu z důvodu existence drobných anebo nepodstatných vad či nedodělků anebo jiných vad, které nemají vliv na funkčnost Předmětu. Pokud Zákazník odmítne převzít Předmět nebo nepřevezme Předmět, je STATECH oprávněn Předmět uskladnit na náklady Zákazníka a za každý den, ve kterém je Zákazník v prodlení s převzetím Předmětu, je STATECH oprávněn účtovat Zákazníkovi skladné ve výši 100 Kč (3,5 Eur) denně.
13.8. Strany se mohou dohodnout, že STATECH zajistí odeslání Předmětu do sídla Zákazníka nebo na adresu uvedenou ve Smlouvě. Za okamžik předání Předmětu Zákazníkovi je v takovém případě považován den předání Předmětu prvnímu dopravci k přepravě pro Zákazníka.
13.9. Vlastnické právo k Předmětu Zákazník nabývá až okamžikem zaplacení celé kupní ceny. Do okamžiku nabytí vlastnického práva k Předmětu je Zákazník ve vztahu k Předmětu v postavení uschovatele.
13.10. Nebezpečí škody na Předmětu přechází na Zákazníka okamžikem předání a převzetí Předmětu.
14. ZÁRUKA ZA JAKOST A ODPOVĚDNOST ZA VADY
14.1. Na prodej náhradních dílů se tento článek 14. neuplatní, ale uplatní se ustanovení článku 10. (záruka za jakost a odpovědnost za vady u Servisu).
14.2. STATECH poskytuje Zákazníkovi záruku za jakost Předmětu a odpovídá za vady Předmětu za podmínek sjednaných ve Smlouvě, jinak dle příslušných ustanovení Občanského zákoníku.
14.3. Zákazník je povinen předaný Předmět důkladně zkontrolovat a případné vady bez zbytečného odkladu poté, co měl možnost vadu zjistit, nejpozději však do 14 dnů, oznámit STATECH, jinak ztrácí právo uplatnit práva z vadného plnění u soudu. Zákazník je dále povinen poskytnout STATECH součinnost při uplatňování práv z vadného plnění, zejména poskytnout veškeré informace ohledně vad Předmětu a umožnit přístup k reklamovanému Předmětu.
14.4. Práva Zákazníka z vadného plnění zanikají, nebyla-li vada zjištěna do 12 měsíců od dodání Předmětu.
14.5. V případě použitého Předmětu, práva Zákazníka z vadného plnění zanikají, nebyla-li vada zjištěna do 6 měsíců od dodání Předmětu. Použitý Předmět ve smyslu tohoto ustanovení znamená Předmět, který není nový a byla dříve užíván ze strany STATECH a/nebo třetí osoby, vybalen, rozbalen a/nebo vrácen od jiného Zákazníka či od jiné třetí osoby.
14.6. Pokud STATECH odstraní vady Předmětu ve lhůtě stanovené ve Smlouvě nebo ve lhůtě, která bude stanovena ve vztahu k dílčím vadám následnou dohodou Stran, nevzniká Zákazníkovi právo na náhradu škody, která Zákazníkovi případně vznikla dodáním vadného Předmětu.
14.7. Během záruční doby je Zákazník povinen servis Předmětu provádět pouze prostřednictvím STATECH, jinak záruka zaniká. Totéž platí, pokud Předmět není užíván odborně a za běžných provozních podmínek a při respektování všech provozních předpisů nebo zvláštních pokynů STATECH nebo pokud vada byla způsobena Zákazníkem nebo vznikla při nehodě.
(E) ŠKOLENÍ
15. CENA A PLATEBNÍ PODMÍNKY
15.1. Zákazník je povinen zaplatit STATECH cenu za poskytování Školení dle ceníku zveřejněného na internetových stránkách STATECH (www.mateco.cz) platného a účinného v době uzavření Smlouvy, pokud ve Smlouvě nebude ujednáno jinak.
15.2. Faktury (daňové doklady) budou zasílány na adresu Zákazníka nebo na e-mailovou adresu Zákazníka uvedené ve Smlouvě. Faktura bude vystavena vždy ke dni dodání Předmětu (s výjimkou zálohových faktur). Splatnost faktur je 14 dnů od jejich vystavení, není-li v potvrzení objednávky, resp. Smlouvě dohodnuta jiná doba splatnosti. Na základě souhlasu Zákazníka (dohody Stran) je STATECH oprávněn zasílat faktury pouze elektronicky.
15.3. Bez ohledu na odstavec 15.2 těchto VOP je STATECH oprávněn dle vlastního uvážení vyžadovat před poskytnutím Školení platbu na základě vystavené zálohové faktury. V takovém případě do doby, než Zákazník uhradí cenu či její část na základě zálohové faktury, není STATECH povinen poskytnout Zákazníkovi Školení a nepočne běžet doba pro poskytnutí plnění Zákazníkovi.
15.4. Zákazník je povinen uhradit cenu za Školení dle Smlouvy bez ohledu na vystavení faktury, která je pouze daňovým dokladem a právo na úhradu ceny za Školení s ní není spojeno. Uhrazením se pro účely těchto VOP a Smlouvy rozumí připsání příslušných peněžních prostředků na účet STATECH.
15.5. Případné uplatnění nároků z vad Předmětu Zákazníkem není důvodem k tomu, aby Zákazník neuhradil cenu či její část. Použití ustanovení § 2108 Občanského zákoníku je vyloučeno.
16. STORNO
16.1. Stornování objednávky Školení ze strany Zákazníka je možné provést písemně (např. e-mailem) a doručeno STATECH nejpozději 5 pracovních dní před termínem Školení dle Smlouvy. Za provedení storna objednávky Školení v termínu 2 až 4 pracovní dny před dohodnutým termínem Školení, je STATECH oprávněn požadovat po Zákazníkovi storno uhradit poplatek (smluvní pokutu) ve výši 50 % celkové ceny za Školení dle Smlouvy. Za provedení storna objednávky Školení 1 pracovní den a méně před termínem Školení, je STATECH oprávněn požadovat po Zákazníkovi uhradit storno poplatek (smluvní pokutu) ve výši 100 % celkové ceny za Školení dle Smlouvy.
17. POVINNOSTI STRAN PŘI ŠKOLENÍ
17.1. STATECH je povinen provádět Školení řádně, včas a v souladu s platnými právními předpisy, technickými normami a standardy bezpečnosti práce.
17.2. STATECH zajistí, že všichni pracovníci, kteří budou provádět Školení pro Zákazníka na základě Smlouvy, budou odborně vyškoleni a budou mít příslušné certifikace a oprávnění dle platných právními předpisů a příslušných technických norem. STATECH je oprávněn k poskytování Školení pro Zákazníka využít služeb třetích osob.
17.3. Zákazník je povinen dodat na výzvu STATECH veškeré podklady potřebné k realizaci Školení dle Smlouvy a poskytnout pro tyto účely STATECH veškerou další nezbytnou součinnost.
17.4. V případě prodlení Zákazníka se splněním povinností podle odstavce 17.3 výše je STATECH oprávněn po dobu trvání prodlení Zákazníka pozastavit zahájení poskytování Školení nebo poskytování Školení. Doba poskytování Školení se prodlouží o dobu trvání prodlení Zákazníka podle tohoto odstavce.
17.5. Zákazník je povinen zajistit, aby se Školení účastnila jen zdravotně způsobilá osoba starší 18 let.
17.6. STATECH je povinen informovat Zákazníka o všech skutečnostech, které nastanou v průběhu přípravy plnění a které by mohly mít vliv na poskytování Školení.
17.7. STATECH po provedení Školení předá Zákazníkovi a/nebo jeho zaměstnancům osvědčení o provedení Školení a/nebo jiné certifikáty, prezenční listinu či osobní průkazy, která budou blíže specifikovány ve Smlouvě. Platnost příslušných osvědčení a/nebo jiných certifikátů, potvrzení či osobní průkazů se řídí nařízením vlády č. dle 193/2022 Sb. o vyhrazených technických zdvihacích zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti. Platnost školení, u kterých není stanovena není platnost právními předpisy, se řídí rozhodnutím zaměstnavatele.
(F) SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
18. UKONČENÍ SMLOUVY
18.1. Vyjma jiných případů ukončení Smlouvy dle těchto VOP může STATECH od Smlouvy také odstoupit s účinností od doručení oznámení o odstoupení Zákazníkovi, jestliže:
a) Zákazník podstatným způsobem poruší některou ze svých povinností, zejména bude-li v prodlení nejméně 5 dnů s úhradou odměny STATECH či její části dle Smlouvy (nájemné / cena za Servis či Školení / kupní cena) či jiné úplaty dle Smlouvy, přičemž ustanovení § 2133 Občanského zákoníku se nepoužije;
b) bude pravomocně rozhodnuto o úpadku Zákazníka ve smyslu zákona č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon, v platném znění, anebo bude proti Zákazníkovi podán návrh na zahájení insolvenčního řízení;
c) Zákazník vstoupí do likvidace;
d) Po dobu alespoň 14 dnů zde nebude nikdo, kdo by za Zákazníka (právnickou osobu) byl oprávněn v plném rozsahu jednat (jednatel, zmocněnec apod.);
e) Zákazník převede Předmět na třetí osobu před úplným zaplacením kupní ceny; nebo
f) dojde k Odcizení Předmětu nebo Totální škodě na Předmětu v průběhu nájmu.
18.2. Zákazník je povinen Předmět, pokud je vlastnictvím STATECH nebo STATECH náleží právo jej užívat a/nebo požívat, vydat bezodkladně poté, kdy je Smlouva ukončena, případně v jiném datu a čase, který stanoví STATECH. Po dobu od okamžiku ukončení Smlouvy do doby vrácení Předmětu STATECH nesmí Zákazník Předmět užívat, je výslovně povinen pro STATECH Předmět řádně opatrovat a spravovat a je povinen zabránit všemu, co by zmařilo včasné předání Předmětu zpět STATECH. Ustanovení odstavce 5.6 těchto VOP se použije obdobně.
18.3. STATECH je oprávněn odstoupit od Smlouvy i částečně. Při plnění v částečných dodávkách je STATECH oprávněn zvolit, zda od Smlouvy odstoupí jen ohledně nesplněného zbytku plnění či ohledně celého plnění. Při postupném dílčím plnění je STATECH oprávněn zvolit, zda od Smlouvy odstoupí jen s účinky do budoucna či zda odstoupí ohledně celého plnění.
18.4. Odstoupení od Smlouvy musí být učiněno písemně a jeho účinky nastávají dnem následujícím po dni, kdy bylo odstoupení jedné Strany doručeno Straně druhé. V případě pochybností se má za to, že odstoupení bylo příslušné Straně doručeno třetího dne po jeho odeslání odstupující Stranou.
18.5. V případě Odcizení Předmětu, který je vlastnictvím STATECH, nebo Totální škody na Předmětu je Zákazník (mimo jakýchkoliv jiných povinností) dále výslovně povinen nahradit STATECH také ušlý zisk. Strany výslovně sjednávají, že ušlý zisk pro účely tohoto odstavce bude zahrnovat také tzv. hypotetický ušlý zisk, tedy zisk, kterého by STATECH dosáhl, kdyby mohl s příslušným Předmět dále nakládat (pronajímat, prodat), pokud by k jeho Odcizení či Totální škodě nedošlo. Pro účely výpočtu takového ušlého zisku bude použit obvyklý zisk, kterého STATECH pronájmem příslušného Předmětu doposud dosahoval. Zákazník s touto svou povinností a se způsobem výpočtu ušlého zisku dle tohoto ustanovení výslovně souhlasí.
18.6. V případě, že byla mezi Stranami sjednána Smlouva, resp. Rámcová smlouva, na dobu delší, než 1 rok a taková Smlouva (Rámcová smlouva) bude ukončena předčasně, ať již v důsledku porušení povinností Zákazníka či jinak, zavazuje se Zákazník uhradit STATECH kompenzaci za takové předčasné ukončení ve výši 25% souhrnu zbývajících plateb, které by STATECH v rámci příslušného Smluvního vztahu od Zákazníka obdržel, pokud by k takovému předčasnému ukončení nedošlo.
19. SANKCE A SOUVISEJÍCÍ USTANOVENÍ
19.1. Bude-li Zákazník v prodlení s úhradou částky dle vystavené faktury, zavazuje se Zákazník zaplatit STATECH smluvní pokutu ve výši 0,1% z dlužné částky za každý den prodlení.
19.2. V případě prodlení s úhradou částky dle vystavené faktury sjednávají STATECH a Zákazník smluvní úrok z prodlení ve výši 0,05% z dlužné částky za každý den prodlení.
19.3. V případě porušení povinností dle článku 5.6 těchto VOP je Nájemce povinen uhradit STATECH smluvní pokutu ve výši 50.000,- Kč za každý jednotlivý případ porušení.
19.4. V případě porušení povinností Nájemce dle článku 18.2 těchto VOP je Zákazník povinen uhradit STATECH smluvní pokutu ve výši 50.000,- Kč za každý jednotlivý případ porušení.
19.5. Úhrada smluvních pokut nemá vliv na právo STATECH na náhradu škody způsobené porušením příslušné povinnosti v plné výši.
19.6. V případě, kdy bude mezi Stranami sjednán splátkový kalendář ohledně úhrady dlužných částek, zavazuje se Zákazník hradit STATECH spolu s příslušnými splátkami také smluvní úrok z dlužných částek do zaplacení ve výši odpovídající aktuální výši úroků z prodlení dle platných právních předpisů.
19.7. Strany se dohodly a výslovně prohlašují, že STATECH je oprávněn prověřovat schopnost Zákazníka plnit povinnosti Zákazníka dle Smlouvy, zejména schopnost hradit odměnu STATECH (nájemné / cena za Servis či Školení / kupní cena) a veškeré další související platby (dále též jen bonita), přičemž Zákazník se zavazuje poskytnout STATECH k tomuto účelu veškerou součinnost. STATECH má právo vyžádat si od Zákazníka účetní výkazy i v průběhu trvání Smluvního vztahu a zjistí-li, že Zákazník při ověřování bonity zamlčel jakékoliv zásadní informace, které mohou vést k zjištění jeho neschopnosti splácet odměnu STATECH (nájemné / cena za Servis či Školení / kupní cena) či jiné platby, je STATECH oprávněn od Smlouvy odstoupit. Pro případ, že Zákazník je současně klientem skupiny mateco uděluje Zákazník souhlas STATECH s poskytnutím a získáním podkladů k prověření bonity od těchto společností.
19.8. Strany se dále dohodly, že STATECH je oprávněn od Smlouvy odstoupit v případě, že bude mít pochybnosti o bonitě Zákazníka. STATECH není v takovém případě povinen v odstoupení od Smlouvy uvádět důvod odstoupení, ani jakoukoliv bližší specifikaci zdrojů a důvodů pochybnosti o bonitě Zákazníka. Strany výslovně konstatují, že při odstoupení od Smlouvy dle tohoto ustanovení nevzniká Zákazníkovi jakýkoliv nárok, včetně náhrady škody, vůči STATECH.
19.9. Zákazník se zavazuje uhradit STATECH, vedle všech ostatních sjednaných plateb, náklady za služby spojené s vyhledáním, zajištěním a odebráním Předmětu, dále náklady na vymáhání dlužných částek a zároveň vynaložené náklady na právní zastoupení.
19.10. V případě zhoršení plnění závazků Nájemce po dobu trvání Smluvního vztahu má STATECH právo požadovat po Nájemci dodatečné zajištění těchto závazků, a to až do celkové výše pohledávek ze Smlouvy, včetně příslušenství.
20. VYŠŠÍ MOC
20.1. Žádná Strana nenese odpovědnost za úplné nebo částečné nesplnění svých povinností, pokud nesplnění je důsledkem takových okolností jako záplava, požár, zemětřesení a jiné přírodní události, dále válka nebo válečná jednání, a dále dalších obdobných mimořádných skutečností, jestliže nelze rozumně předpokládat, že by povinná Strana tuto překážku nebo její následky překonala a jestliže tato skutečnost vznikla nezávisle na vůli této Strany, nevznikla z osobních poměrů Strany ani v době, kdy byla již Strana s plněním svých povinností v prodlení a nejedná se rovněž o skutečnost, kterou byla Strana povinna podle Smlouvy překonat (dále jen Vyšší moc). Za Vyšší moc budou považovány také situace, kdy STATECH nemůže úplně nebo částečně splnit své smluvní povinnosti z důvodu zákazu vývozu Zboží anebo nevydání vývozního povolení či obdobného povolení příslušnými orgány veřejné moci.
20.2. Strana, pro kterou se stalo splnění závazku nemožným z výše uvedených důvodů, musí písemně informovat druhou Stranu neprodleně, nejpozději však do 7 kalendářních dnů poté, co okolnost Vyšší moci nastala, a stejně tak musí druhou Stranu písemně informovat do 7 kalendářních dnů o zániku těchto okolností. Po odpadnutí překážky z důvodu existence okolnosti Vyšší moci jsou strany povinny neprodleně započít s plněním svých smluvních povinností vyplývajících ze Smlouvy.
20.3. V případě, že okolnost Vyšší moci trvá alespoň 30 dní, jsou Strany oprávněny od Smlouvy odstoupit.
21. DALŠÍ UJEDNÁNÍ
21.1. Veškeré částky, které mají být dle VOP či Smlouvy hrazeny Zákazníkem a které představují úplatu za jakékoli plnění pro účely DPH, jsou vyjádřeny bez DPH. Zákazník je rovněž povinen (společně se zaplacením úplaty za toto plnění) zaplatit STATECH částku odpovídající zákonné výši DPH.
21.2. STATECH není povinen dodat Předmět Zákazníkovi ve sjednaném termínu v případě, že Zákazník má vůči STATECH dluhy po splatnosti v na základě dříve uzavřených jakýchkoliv Smluv nebo nezaplatil jakoukoliv zálohovou fakturu dle těchto VOP. Až do úplného uhrazení všech takových dluhů není STATECH v prodlení s poskytnutím plnění Zákazníkovi dle Smlouvy.
21.3. Zákazník není oprávněn jednostranným úkonem započíst svou pohledávku vůči pohledávce STATECH. Dohoda o započtení vzájemných pohledávek Stran vyžaduje písemnou formu. Ustanovení tohoto odstavce nemá vliv na právo STATECH jednostranně započíst pohledávky STATECH vůči pohledávkám Zákazníka. STATECH je výslovně oprávněn na úhrady jakýchkoliv plateb z jakéhokoliv Smluvního vztahu nebo v souvislosti s ním přijmout také plnění třetích osob.
21.4. Zákazník není oprávněn k postoupení jakékoliv své pohledávky ze Smlouvy, a to ani zčásti, na třetí osobu bez předchozího písemného souhlasu STATECH.
21.5. Žádné neuplatnění, částečné uplatnění ani opoždění STATECH s uplatněním práva nebo prostředků právní ochrany se nevykládá jako vzdání se předmětného práva.
21.6. Rozsah náhrady škody, která vznikne Zákazníkovi v souvislosti se Smlouvou, je omezen, přičemž STATECH je povinen nahradit Zákazníkovi případně vzniklou škodu pouze do výše odměny STATECH dle Smlouvy. Náhrada ušlého zisku je zcela vyloučena. Zákazník je povinen předcházet vzniku škody, zejména provádět průběžnou kontrolu Předmětu a následném nakládání s Předmětem. Zjistí-li Zákazník vady Předmětu, je povinen o této skutečnosti bezodkladně informovat STATECH ve smyslu těchto VOP a nadále s Předmětem nenakládat, hrozil-li by v důsledku toho vznik další škody.
21.7. STATECH je oprávněn na Předmět uvádět svoji obchodní firmu případně jakoukoliv označení chráněná jeho ochrannou známkou nebo ochrannou známkou skupiny mateco, pokud není se Zákazníkem dohodnuto jinak. Projev vůle Zákazníka podle tohoto odstavce musí být učiněn písemně.
21.8. Zákazník souhlasí s vystavováním a zasíláním dobropisů, zálohových faktur a faktur ve formátu .pdf, na e-mailovou adresu pro tento účel Zákazníkem zvolenou a prohlašuje, že tuto emailovou adresu aktivně užívá. Zákazník dále v této souvislosti prohlašuje, že disponuje příslušnými prostředky pro obdržení, ověření a otevření elektronického dobropisu, zálohové faktury i faktury, zasílaných ve formátu .pdf. V případě, že dojde ke změně aktivní e-mailové adresy Zákazníka, je Zákazník povinen bez zbytečného odkladu informovat STATECH o této změně. V opačném případě změna aktivní e-mailové adresy nemá vliv na doručení faktury a její splatnost.
22. SOUDNÍ PŘÍSLUŠNOST A ROZHODNÉ PRÁVO
22.1. K řešení sporů vzniklých ze Smlouvy nebo v souvislosti s ní (včetně otázek její platnosti či výkladu) je místně příslušným soudem prvního stupně Obvodní soud pro Prahu 7 (ve věcech patřících do věcné příslušnosti okresního soudu) nebo Krajský soud v Praze (ve věcech patřících do věcné příslušnosti krajského soudu).
22.2. Smluvní vztah se řídí českým právem s vyloučením Vídeňské úmluvy o mezinárodní koupi zboží.
23. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
23.1. Práva a povinnosti Stran výslovně neupravené Smlouvou, Rámcovou smlouvou nebo těmito VOP se řídí příslušnými ustanoveními Občanského zákoníku.
23.2. Je-li některé z ustanovení těchto VOP, Smlouvy nebo Rámcové smlouvy neplatné, neúčinné, zdánlivé nebo nevynutitelné, či stane-li se takovým v budoucnu, je či bude neplatné, neúčinné, zdánlivé nebo nevynutitelné pouze toto ustanovení a nedotýká se to platnosti, účinnosti, zdánlivosti a vynutitelnosti ostatních ustanovení těchto VOP, Smlouvy nebo Rámcové smlouvy. Bez ohledu na výše uvedené se Strany zavazují jednat v dobré víře tak, aby vadné ustanovení bezodkladně nahradily bezvadným, které v nejvyšší možné míře bude odpovídat účelu a obsahu vadného ustanovení.
23.3. Součástí těchto VOP je Příloha č. 1 (dále jen Příloha). Ustanovení Přílohy se však použijí pouze tehdy, je-li ve Smlouvě o nájmu sjednáno poskytnutí příplatku za snížení náhrady škody Nájemcem.
23.4. Promlčecí lhůta ve vztahu k právům vzniklým na základě Smlouvy se řídí příslušnými ustanoveními Občanského zákoníku. Jakékoliv prodloužení či zkrácení promlčecích lhůt musí být učiněno v písemné formě.
23.5. Zásady zpracování osobních údajů a cookies STATECH jsou k dispozici na internetových stránkách STATECH (www.statech.cz a www.mateco.cz).
23.6. Tyto VOP nabývají platnosti i účinnosti dne 1.8.2025.
V Dolních Beřkovicích dne 28.7.2025
Pavel Boubelík, jednatel STATECH s.r.o.
PŘÍLOHA Č. 1
všeobecných obchodních podmínek STATECH s.r.o.
Příplatek za snížení náhrady škody „STATECH SECURITY“
1. ÚVODNÍ USTANOVENÍ
1.1. Tato příloha č. 1 VOP (dále jen Příloha) upravuje práva a povinnosti STATECH a Nájemce v souvislosti s odpovědností za škodu na Předmětu za situace, kdy je sjednán Příplatek (definováno níže).
1.2. Za podmínek stanovených ve VOP a Příloze mají ustanovení Přílohy před ustanoveními VOP o odpovědnosti za škodu a náhradě škody (zejména příslušnými ustanoveními článku 6 VOP) přednost. Odchylná ujednání ve Smlouvě však mají přednost před zněním Přílohy.
2. DEFINICE
2.1. Mimo výrazů definovaných ve VOP nebo na jiných místech Přílohy, definice a jiná ustanovení tohoto článku 2 se uplatní v celé Příloze:
Ceníková cena znamená cenu za pronájem každého jednotlivého Předmětu dle ceníků STATECH, která je vždy specifikována v návrhu na uzavření Smlouvy a/nebo v Rámcové smlouvě (pro zamezení pochybností se uvádí, že případné slevy poskytnuté Nájemci nemají na výši ceníkové ceny vliv); a
Příplatek znamená platbu za snížení náhrady škody ve výši uvedené ve Smlouvě.
3. SJEDNÁNÍ A PLATNOST PŘÍLOHY, PLACENÍ PŘÍPLATKU
3.1. Dohodnou-li se v rámci sjednávání Smlouvy dle článku 3 VOP Nájemce a STATECH na tom, že Nájemce bude kromě nájemného a dalších plateb dle článku 4 VOP hradit STATECH také Příplatek, budou se odpovědnostní vztahy mezi STATECH a Nájemcem v souvislosti se škodou vzniklou na Předmětu řídit ustanoveními této Přílohy. Příloha se vztahuje pouze na škody na Předmětu, které vznikly po převzetí Předmětu Nájemcem podle Smlouvy. Pokud bylo použití Přílohy sjednáno dodatečně až po převzetí Předmětu (např. dodatkem ke Smlouvě) vztahují se ujednání Přílohy pouze na škody, které vznikly po účinnosti sjednání jejího použití.
3.2. Příplatek je účtován za každý den pronájmu, a to samostatně za každý Předmět, dle Smlouvy.
3.3. Příplatek bude Nájemci účtován jako samostatná položka na fakturách vystavovaných dle článku 4 VOP. Pro jeho placení se použijí příslušná ustanovení článku 4 VOP obdobně.
3.4. Ustanovení této Přílohy se použijí na pronajaté Předměty, které se v době vzniku škodné události nachází na území České republiky a Slovenské republiky.
4. NÁHRADA ŠKODY
4.1. Náhrada škody v rozsahu Přílohy se použije v případě škod na Předmětu, které vznikly v době pronájmu v důsledku dále upřesněných události v článku 5. Jedná se pouze o škody na Předmětu, bez jakýchkoliv následných škod.
4.2. Do škody pro účely této Přílohy se nezahrnuje škoda na dílech Předmětu, které podléhají rychlému opotřebení a pravidelně se vyměňují (např. pneumatiky, trubice, potrubí, hřídele, řetězy, lana, strojní součásti pro valivý a přímočarý pohyb apod.), pokud tyto díly nebyly poškozeny/zničeny zároveň s ostatními částmi Předmětu nahodilou událostí dále upřesněnou dle článku 5.
4.3. Vznikne-li na Předmětu škoda do výše 20.000,- Kč včetně je náhrada škody kryta Příplatkem. Vznikne-li na Předmětu škoda ve výši 20.001,- Kč a výše, bude Nájemce povinen nahradit STATECH jen 20 % celkové výše škody na Předmětu, minimálně však 5.000,- Kč. Ustanovení odstavce 4.4 tím není dotčeno.
4.4. V případě Totální škody na Předmětu a v případě, že Předmět bude poškozen do té míry, že již nebude možné jej objektivně opravit, aby mohl být užíván k jeho původnímu účelu, bude Nájemce povinen zaplatit STATECH místo náhrady škody dle článku 4.3 u Předmětu do jeho stáří 3 roky včetně částku ve výší 25% hodnoty nového Předmětu, nejméně však 100.000,- Kč a u Předmětů starších částku ve výší 15% hodnoty nového Předmětu, nejméně však 100.000,- Kč.
4.5. V případě rozporů ohledně skutečné výše škody je rozhodující stanovisko STATECH.
5. ROZSAH POUŽITÍ PŘÍLOHY
Ustanovení této Přílohy se použijí v případech škody, která vznikne na Předmětu jako důsledek níže uvedené události za předpokladu, že budou splněny všechny smluvní, technické a provozní podmínky:
- Běžné mechanické poškození Předmětu vzniklé při standardním a obvyklém používání zařízení (např. škrábance, promáčknutí, oděrky povrchů);
- Poškození Předmětu v důsledku provozní nehody nebo nesprávné obsluhy Předmětu, které nebylo úmyslné, nebo se nejedná o události, které nejsou kryty Příplatkem dle čl. 6 této Přílohy;
- Poškození elektrických komponentů či částí Předmětu jako např. přívodní kabel, zástrčka, vypínač nebo madla, pokud byl Předmět či jeho část používána podle pokynů výrobce;
- Běžné znečištění a opotřebení Předmětu, které odpovídá délce a charakteru použití Předmětu;
- Poruchy Předmětu bez zjevné příčiny, které vznikly během běžného provozu Předmětu při dodržení všech pokynů výrobce a/nebo STATECH;
- Náklady STATECH na posouzení a diagnostiku škody, pokud je provádí technické oddělení STATECH;
- Jakékoliv jiné opravy, náhrady škody nebo poškození Předmětu vyčíslené po ukončení pronájmu dle článku 5.6 VOP, pokud se nejedná o události, které nejsou kryty Příplatkem dle čl. 6 této Přílohy.
6. OMEZENÍ POUŽITÍ PŘÍLOHY
Ustanovení této Přílohy se nepoužijí:
a) Na Servis Předmětu v průběhu jeho pronájmu;
b) Na případy, kdy škoda vznikla v důsledku nedodržení povinností Nájemce dle čl. 6 VOP; a
c) v případě škod, které vznikly na Předmětu bez ohledu na spolupůsobící příčiny následkem těchto událostí nebo skutečností:
- Ztráta, odcizení, krádež, podvod, zpronevěra nebo zatajení Předmětu či jeho části, nebo úředního zabavení Předmětu či jeho části;
- Úmyslné poškození Předmětu, vandalismus na Předmětu nebo škoda způsobená na Předmětu jiným protiprávním jednáním;
- Používání Předmětu v rozporu s předpisy a pokyny výrobce, technickými pravidly, normami a porušení povinnosti Nájemce vyplývajících ze Smlouvy a z ustanovení právních předpisů včetně použití Předmětu pod vlivem alkoholu, omamných nebo psychotropních látek;
- Poškození interiéru zařízení, včetně porušení zákazu kouření uvnitř Předmětu;
- Požár, povodeň, záplava, pád letadla či jeho části a jeho nákladu, vichřice (vichřicí se rozumí působení hmoty vzduchu rychlostí nad 20,8 m/s), krupobití, sesuv půdy, zřícení skal, lavina, zřícení budov nebo jejich částí, zřícení staveništní buňky, demolice, rozpínavost ledu nebo sněhu, tíhy sněhu nebo námrazy, zemětřesení, tropické cyklóny a výbuchy sopky, pád stromu nebo jiného předmětu, náraz (bezprostředně působící síla jiného předmětu);
- V případě, že řidič při přepravě Předmětu nepřizpůsobí způsob jízdy povětrnostním podmínkám či dopravní situaci.
Pro zamezení pochybnostem se uvádí, že ve výše uvedených případech dle tohoto článku 6 odpovídá Nájemce za škody dle VOP v plné výši.
7. OZNÁMENÍ ŠKODY NA PŘEDMĚTU
V případě vzniku jakékoliv poškození na Předmětu, které by mohlo mít negativní vliv na jeho bezpečný provoz nebo by mohlo ohrozit obsluhu či okolí, je Nájemce povinen ihned bez zbytečného odkladu provést průkaznou fotodokumentaci tohoto poškození a neprodleně jej oznámit STATECH. Oznámení o poškození Předmětu včetně fotodokumentace musí být zasláno na e-mailovou adresu servis@statech.cz nejpozději do 24 hodin od vzniku nebo zjištění poškození Předmětu.
8. OSTATNÍ USTANOVENÍ
STATECH je oprávněn měnit tuto Přílohu. Již uzavřené přílohy zůstávají platné. Aktuální znění Přílohy určí STATECH nejpozději do 20 kalendářních dnů před nabytím účinnosti změny oznámením na www.mateco.cz. Nájemce je oprávněn vyjádřit svůj nesouhlas s takovou změnou písemným vyjádřením STATECH nejpozději do 20 kalendářních dnů od zveřejnění této změny a v takovém případě není změnou vázán.